Στοιχεία Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τα τροχαία.

ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

 

ΤΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

 

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, τα οποία παρέχει στην ιστοσελίδα της η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ (ΕΛΣΤΑΤ), το έτος 2007 έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα 1.612 άτομα εκ των οποίων 1.268 ήταν οι άντρες, 338 ήταν οι γυναίκες, (ενώ σε 6 ατυχήματα δεν υπάρχει σχετική καταγραφή).

Τα 372 από αυτά συνέβησαν στην Αττική και τα 1.240 στην υπόλοιπη χώρα.

 

Το έτος 2020 έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα 584 άτομα εκ των οποίων 506 ήταν οι άντρες, 78 ήταν οι γυναίκες.  Από αυτά τα 150 συνέβησαν στην Αττική και τα 434 στην υπόλοιπη χώρα.

 

Ειδικότερα, το έτος 2020 έγιναν συνολικά 9.083 ατυχήματα στα οποία τα παθόντα πρόσωπα ανήλθαν στον αριθμό 11.402. Από τα παθόντα πρόσωπα οι ελαφρά τραυματίες ήταν 10.300, οι βαριά τραυματίες 518 και οι νεκροί, όπως αναφέρθηκε ήδη,  ήταν 584, εκ των οποίων 248 έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή επιβατικών αυτοκινήτων, 2  έχασαν τη ζωή τους σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν λεωφορεία,  58   από αυτούς σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν φορτηγά, 13 από αυτούς σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν ποδήλατα, 24 σε ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν μοτοποδήλατα, 207 σε ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν μοτοσυκλέτες, 26  σε ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν γεωργικά μηχανήματα, 2 σε ατυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν τραίνα (ενώ για 4 νεκρούς δεν υπάρχει καταγραφή εμπλεκομένου οχήματος).

Τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα συνέβησαν σε δημοτικές οδούς και ιδίως εντός κατοικημένων περιοχών. Συγκεκριμένα σε ατυχήματα που έγιναν στις δημοτικές οδούς έχασαν τη ζωή τους 275 άτομα, εκ των οποίων οι 170 ήταν σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν μοτοσυκλέτες.

Αντιθέτως, σε ατυχήματα που έγιναν στους αυτοκινητόδρομους, μόλις 34 άτομα, έχασαν τη ζωή τους, εκ των οποίων 12 σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν κυρίως μοτοσυκλέτες.

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Όπως σαφώς προκύπτει από τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, μεταξύ του έτους 2007 και του έτους 2020, υπήρξε μια  θεαματική μείωση σε ποσοστό 63,8%, που μεταφράζεται σε 1.028 λιγότεροι νεκροί σε τροχαία ατυχήματα!

Κατά τα τη διάρκεια αυτών των 13 ετών, σταθερά μειώνονταν τα τροχαία ατυχήματα.

Ακόμη και εάν τα σημαντικά λιγότερα ατυχήματα του έτους 2020 οφείλονται εν  μέρει στο ότι είχε επιβληθεί περιορισμός στις μετακινήσεις και πάλι το προηγούμενο έτος, δηλ. το 2019, είχε μόλις 688 νεκρούς, δηλαδή είχε ήδη επιτευχθεί μείωση του αριθμού των τροχαίων της τάξεως του 57,4%.

Θεαματική μείωση παρατηρείται στον αριθμό των νεκρών σε ατυχήματα εκτός Αττικής, γεγονός το οποίο, προφανώς οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη βελτίωση του οδικού δικτύου σε όλη τη χώρα και συγκεκριμένα στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων Κορίνθου – Πατρών, Ιονίας Οδού, Εγνατίας Οδού, στην ολοκλήρωση και των τελευταίων τμημάτων Αθηνών-Θεσσαλονίκης, χάρις τους οποίους (αυτοκινητοδρόμους) έγιναν ασφαλέστερες οι μετακινήσεις σε αυτές τις διαδρομές, στις οποίες κατά το παρελθόν, θρηνούσαμε δυστυχώς, πολλά θύματα.

Σημαντικός αριθμός νεκρών καταγράφεται σε τροχαία ατυχήματα, στα οποία ενεπλάκησαν μοτοσυκλέτες επιβεβαιώνοντας την αυξημένη επικινδυνότητα του σχετικού μέσου μετακίνησης, ιδίως εντός του αστικού ιστού (όπου κυρίως και χρησιμοποιείται).

Όπως προέκυψε από τα στατιστικά στοιχεία στις δημοτικές οδούς έχασαν τη ζωή τους 275 άτομα, εκ των οποίων οι 170 ήταν σε ατυχήματα που ενεπλάκησαν μοτοσυκλέτες, αριθμός εξαιρετικά υψηλός εάν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι το έτος 2020 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν 5.315.875 αυτοκίνητα, ενώ το ίδιο έτος οι μοτοσυκλέτες υπολογίζονται περίπου σε 1.600.000.

Μετουσιώνοντας τα στατιστικά στοιχεία σε διδάγματα για το τι πρέπει να γίνει για την περαιτέρω μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, πρέπει να επισημανθεί ότι:

Κατ’ αρχήν η δημιουργία ασφαλούς οδικού δικτύου αποτελεί ίσως το σημαντικότερο παράγοντα για την μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων. Αναμένουμε σημαντική περαιτέρω μείωση όταν ολοκληρωθούν έργα όπως π.χ. ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου,  μια διαδρομή που κάθε χρόνο θρηνούμε δεκάδες θύματα.

Η ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων και αντικατάσταση των παλαιότερων, με νεότερης τεχνολογίας και με σύγχρονο εξοπλισμό ασφαλείας αυτοκίνητα αποτελεί έναν επίσης σημαντικό παράγοντα για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Η τήρηση του Κ.Ο.Κ. από όλους τους οδηγούς (αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών) και ιδίως η ευλαβική τήρηση της υποχρέωσης χρήσης κράνους ασφαλείας  από τους οδηγούς μοτοσυκλετών.  

Ο υψηλότερος βαθμός επιμόρφωσης και προετοιμασίας των οδηγών πριν λάβουν την άδεια οδήγησης θα συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Έχει πλέον καταστεί σαφές ότι για την ασφαλή οδήγηση στους δρόμους των πόλεων, δεν αρκεί μόνον η εκπαίδευση για τη λήψη άδειας οδήγησης, με τον τρόπο που αυτή γίνεται.

Η οδήγηση στους δρόμους απαιτεί επιμόρφωση, ειδικά στα θέματα των τροχαίων ατυχημάτων, η οποία θα μπορούσε π.χ. να περιλαμβάνει μια «ανθολογία» των πλέον συχνά εμφανιζομένων περιπτώσεων τροχαίων ατυχημάτων, που στατιστικά συμβαίνουν στους ελληνικούς δρόμους, ώστε οι νέοι οδηγοί να μην μαθαίνουν μέσα από τα παθήματά τους αλλά να τους προσφέρεται εγκαίρως η γνώση αποφυγής επικινδύνων, να προκαλέσουν τροχαία ατυχήματα, καταστάσεων.

Τέλος, τα δεδομένα των τροχαίων ατυχημάτων, πρέπει να καταγράφονται, να αξιολογούνται και να αξιοποιούνται, καθώς αποτελούν ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Μέσα από τη σχολαστική καταγραφή όλων των δεδομένων, όλων ή τουλάχιστον των σοβαρότερων τροχαίων ατυχημάτων, θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε επακριβώς τις αιτίες και να λάβουμε τα ενδεικνυόμενα μέτρα αποφυγής και μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων.     

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ Ι.Χ. ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ 

Scroll to Top