Ασφαλή οδήγηση

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ ΟΔΗΓΗΣΗ

ΤΑΧΥΤΗΤΑ: Εάν αναλογιστούμε ότι η υπερβολική ταχύτητα είναι η πρώτη αιτία τροχαίων ατυχημάτων, μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερβαίνουμε τα όρια ταχύτητας. Δεδομένου ότι το όριο ταχύτητας αφορά ιδανικές συνθήκες οδήγησης (καλός καιρός, στεγνό οδόστρωμα, καλή ορατότητα), ο οδηγός πρέπει να προσαρμόζει την ταχύτητα του οχήματός του, μειώνοντάς τη, σε σχέση με το ανώτατο όριο, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες που καλείται να αντιμετωπίσει, όπως π.χ. ο κακός φωτισμός του δρόμου, δυσμενή καιρικά φαινόμενα, βρεγμένο οδόστρωμα, αυξημένη κίνηση κλπ.

ΧΡΗΣΗ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ: Υπολογίζεται ότι τα μισά θύματα των τροχαίων δυστυχημάτων θα είχαν σωθεί, εάν τη στιγμή του τροχαίου φορούσαν ζώνη ασφαλείας. Τη ζώνη ασφαλείας θα πρέπει να φορούν όλοι οι επιβάτες και όχι μόνο αυτοί που κάθονται μπροστά και θα πρέπει να ελέγχεται η ορθή τοποθέτησή της, ιδίως από τα παιδιά και τους ηλικιωμένους.

ΤΗΡΗΣΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ: Ο οδηγός πρέπει να τηρεί ικανή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ώστε να έχει το αναγκαίο χρόνο και χώρο ακινητοποίησης του οχήματός του. Η απόσταση καθορίζεται βάσει της ταχύτητας και ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν,  όπως π.χ. ο κακός φωτισμός του δρόμου, ολισθηρότητα οδοστρώματος, κατηφόρα ή ανηφόρα κλπ.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΛΚΟΟΛ: Οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ επηρεάζει την οδηγική ικανότητα. Δεν πρέπει να πίνουμε όταν πρόκειται να οδηγήσουμε. Αν δεν μπορούμε να συγκρατηθούμε, φροντίζουμε να υπάρχει στην παρέα κάποιο άτομο που δεν πίνει, ώστε μετά την έξοδο να μάς μεταφέρει ασφαλείς πίσω, διαφορετικά είναι καλύτερα να χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή ταξί.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ: Ο οδηγός θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη του τις ανάγκες και τις αντοχές του οργανισμού του. Πριν ξεκινήσει για πολύωρο ταξίδι, ο οδηγός θα πρέπει να είναι ξεκούραστος, θα πρέπει να υπολογίσει το χρόνο του ταξιδιού και εάν αυτός υπερβαίνει τα όρια του, καλό θα είναι να αναβάλει το ταξίδι του.  Πάρα πολλά ατυχήματα έχουν ως αιτία την κόπωση του οδηγού και τα περισσότερα από αυτά συμβαίνουν τις νυχτερινές ώρες.  Πριν ξεκινήσει  ο οδηγός επιβάλλεται να κάνει ένα περιφερειακό έλεγχο του οχήματός του για να βεβαιωθεί ότι όλα τα φώτα του οχήματός του λειτουργούν (καλό είναι σ’ αυτό τον έλεγχο να μας βοηθά κάποιος).  Καθώς τη νύχτα, στην οδήγηση εκτός  κατοικημένων περιοχών, η ορατότητα περιορίζεται, στο χώρο που φωτίζουν τα φώτα του οχήματος και δεν μπορούμε να αντιληφθούμε εγκαίρως υπαρκτούς κινδύνους,  εκτός ορατού πεδίου (π.χ. ένα ζώο που κινείται σε πορεία παρεμβαλλόμενη στη δική μας) , πρέπει κατ’ αρχήν  να οδηγούμε με μειωμένη ταχύτητα ώστε να μπορούμε πάντοτε να ακινητοποιήσουμε το όχημα μας έγκαιρα. Εάν ακολουθεί άλλο όχημα με αναμμένους προβολείς και μας τυφλώνει η αντανάκλαση από τους καθρέπτες μας, μια ελαφρά μετακίνηση της κεφαλής, λίγα εκατοστά δεξιά ή αριστερά μπορεί να λύσει αποτελεσματικά το πρόβλημα.  Αποφεύγουμε να εστιάζουμε το βλέμμα μας στα φώτα των αυτοκινήτων που κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση, εστιάζουμε το βλέμμα μας στο οδόστρωμα στην πορεία μας.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ: Όταν το όχημα κινείται μέσα στην ομίχλη, ο οδηγός πρέπει να ανάψει τα μεσαία φώτα και τα φώτα ομίχλης. Θα πρέπει οπωσδήποτε να μειώσει την ταχύτητά του, ανάλογα με την ορατότητα και να μην επαναπαύεται στο ότι τηρεί τα όρια ταχύτητας που τίθενται από τη σήμανση των οδών, διότι όπως επισημάναμε τα όρια ταχύτητας αφορούν ιδανικές συνθήκες.
Η ύπαρξη ομίχλης συνήθως συνοδεύεται  από υγρό οδόστρωμα, οπότε συντρέχουν τουλάχιστον δύο παράγοντες που καθιστούν δυσχερέστερη την ακινητοποίηση του οχήματος. Συνεπώς πρέπει να τηρείται ευλαβικά η απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, ώστε σε περίπτωση ανάγκης, να υπάρχει επαρκής χρόνος αντίδρασης.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΜΕ ΑΝΕΜΟ: Είναι απαραίτητο να κινείται το όχημα με μικρή ταχύτητα, ώστε να είναι δυνατόν να ακινητοποιηθεί ανά πάσα στιγμή, καθώς ειδικά ο πλάγιος άνεμος μπορεί εύκολα, να εκτρέψει από την πορεία του ένα όχημα,  αναλόγως του τύπου του. Τα παράθυρα του αυτοκινήτου πρέπει να είναι κλειστά, καθώς ενδέχεται εισέλθει σκόνη ή άλλα μικρά σκουπίδια και να επηρεαστεί η ορατότητα του οδηγού. Τυχόν φορτία θα πρέπει να είναι πολύ καλά στερεωμένα στο όχημα. Επιπλέον, πρέπει ο οδηγός να επιδεικνύει πολύ μεγάλη προσοχή σε πεζούς και άλλα οχήματα, καθώς οι δυνατοί άνεμοι μπορούν να παρασύρουν τους άλλους στην πορεία μας. Καλό θα ήταν να είναι κλειστές όλες οι πηγές θορύβου (ραδιόφωνο κλπ) και ο οδηγός να έχει σε επιφυλακή τις αισθήσεις του καθώς το  βουητό του αέρα δεν επιτρέπει συχνά να ακουστεί η κόρνα των αυτοκινήτων.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΧΕΙΜΩΝΑ ΣΕ ΟΡΕΙΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ: Πριν ξεκινήσει τη διαδρομή του, ο οδηγός πρέπει να έχει  εφοδιάσει το όχημά του με χειμερινά ελαστικά.  Το χειμερινά ελαστικά διαθέτουν ειδικό μείγμα γόμας που επιτρέπει το βέλτιστο κράτημα στις χαμηλές θερμοκρασίες. Το όχημα θα πρέπει να είναι  εφοδιασμένο  με αντιολισθητικές αλυσίδες.  Θα πρέπει να έχει όλα τα εργαλεία, για την περίπτωση που αντιμετωπίσει βλάβη, όπως και επιπλέον τρόφιμα, νερό, ρούχα και πρώτες βοήθειες για την περίπτωση πολύωρου αποκλεισμού σε χιονισμένους δρόμους.  Συνιστάται ακόμη να ειδοποιηθεί κάποιο έμπιστο πρόσωπο για τον προορισμό και τη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο οδηγός, ώστε σε περίπτωση μη έγκαιρης επιστροφής του, να ειδοποιήσει τις υπηρεσίες διάσωσης.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΛΑΣΠΗ:  Ο οδηγός είναι σκόπιμο να οδηγεί το όχημά του πάνω στα ίχνη  που έχουν αφήσει τα ελαστικά προηγούμενων οχημάτων.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΒΡΕΓΜΕΝΟ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑ: Η ταχύτητα πρέπει να είναι μειωμένη, να κρατάμε το τιμόνι με τα δύο χέρια, ενώ πρέπει ακόμη να τηρούνται αυξημένες αποστάσεις μεταξύ των οχημάτων. Ο οδηγός πρέπει, κατά το δυνατόν, να αποφεύγει τα απότομα φρεναρίσματα και γενικά τις απότομες κινήσεις.  Σε δρόμους με πολλές στροφές είναι σκόπιμο να φρενάρουμε ενόσω είμαστε στις ευθείες για να μειώσουμε την ταχύτητα εισόδου στην στροφή και όχι να φρενάρουμε πάνω στη στροφή. Πάντοτε είναι απαραίτητος ο έλεγχος των ελαστικών, πριν ξεκινήσει το όχημα.

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ Ι.Χ. ΕΠΙΒΑΤΗΓΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ 

Scroll to Top